V Praze bylo k vidění autentické africké herectví


Vyberete-li si z celého roku dva večery, kdy chcete jít v Praze do kina, a stane-li se vám, že právě v té době hrají inscenaci Sizwe Banzi est mort, dá se říci, že jste dítětem štěstěny. Tato inscenace se hrála v divadle Archa celkem třikrát, v rámci festivalů …příští vlna/next wave… a Tvůrčí Afrika. Z mnoha důvodů se jedná o zcela výjimečný projekt.

Hru Sizwe Banzi est mort napsal Athol Fugard, nejvýznamnější jihoafrický protiapartheidový dramatik, v roce 1972 ve spolupráci s herci Johnem Kaniem a Winstonem Ntshonem. Všichni autoři pocházejí z Jihoafrické republiky, kde v 60. a 70. letech vytvářeli tzv. divadlo vzpoury, pojednávající o krutém životě v townshipech. Premiéru měla hra Sizwe Banzi est mort v Kapském městě, o rok později v Londýně. Tehdy ji poprvé viděl také Peter Brook - jeden z nejznámějších britských režisérů (v letech 1962-1970 vytvořil v Londýně řadu shakespearovských inscenací). Od roku 1970 žije Peter Brook v Paříži, kde se věnuje především experimentálnímu divadlu. Když se Fugardovy hry dostaly také do Paříže, přeloženy do francouzštiny, Peter Brook se svěřil, že to byly ty nejpozoruhodnější a nejúžasnější večery, které kdy v divadle strávil. Již rok před touto inscenací započal Brook své cesty po Africe, kde nacházel "skutečné znaky života". Brook má v Paříži vlastní divadlo Bouffes du Nord (sídlo Mezinárodního střediska divadelních výzkumů) - mnoho jeho herců pochází právě z frankofonní Afriky.

Před několika měsíci Peter Brook, ve svých 86 letech, vytvořil vlastní zpracování hry Sizwe Banzi est mort, ve francouzské adaptaci Marie- Heléne Estienne. Tato inscenace měla ve Francii premiéru v dubnu. Poté se s ní Brook vydal na turné přes Jeruzalém, Avignon, Stockholm, Bělehrad, Madrid, Řím a mnoho dalších evropských měst. Koncem listopadu tato hra otevře nově rekonstruované divadlo Bouffes du Nord.

V Praze se představení hrálo v divadle Archa, ve dvou veřejných a jednom studentském večeru. Aniž bychom tušili, o jak významné představení jde, aniž bychom byli informování o tom, že například studentům JAMU bylo představení doporučeno jako zcela nezbytné pro další studium, nachomýtli jsme se na jedno z těchto představení i my - část maturantů na výletě v Praze. Kvůli nedostatku informací ze strany divadla Archa jsme byli dost překvapeni skutečností, že celá inscenace je ve francouzštině - doplněna sice českými titulky, kvůli špatné práci se světlem však těžko viditelnými.

Samotná hra však byla fascinující. Moderní minimalistická scéna - složená pouze z nezbytných, náznakových kulis - dala vyniknout úžasným hereckým schopnostem herců - postavy ztvárnili Habib Dembélé (populární komik narozen v Mali, kde byl dokonce navržen na post prezidenta, hrál již ve dvou Brookových inscenacích) a Pitcho Bomba Konga (narozen v Kongu, od sedmi let žije v Belgii, věnuje se hip hopu a Slam poetry). Příběh pojednává o ponížení a ztrátě identity, kterými procházejí Afričané v režimu, kde je celá jejich osoba zúžena pouze na kartu, do níž se zaznamenává veškerý jejich pohyb a změny zaměstnání. Práce je málo a je třeba uživit rodiny, proto muži odcházejí do měst pracovat. Mít ty "správné" záznamy v kartě je téměř nadlidský úkol, a tak se rozjíždí zmatený kolotoč jejich padělání. Postavy se dostávají do bezvýchodné situace, tak typické pro celou Afriku.

Představení, které proběhlo v divadle Archa, mělo obrovský divácký úspěch. Oba herci děkovali publiku se slzami v očích a pro české diváky byli skutečně autentickými reprezentanty celého afrického problému. Brookova hra byla výjimečná tím, že místo teatrálního přehrávání cizího prostředí, které je příznačné pro české herce, jsme pozorovali skutečné lidské svědectví. Bylo to však svědectví předané hereckými prostředky, což je další přínos Brookova novátorského pojetí divadla - nebojí se pracovat s africkými herci tak, jak by pracoval s těmi evropskými, nepoužívá je jako dekoraci, ale jako profesionální umělce.

•Tára
Reakce ke článkům byly zrušeny.
Reakce ke článku V Praze bylo k vidìní autentické af... Reagovat...
Redakce časopisu Ježíšek není: jezisekneni@quick.cz Grafické zpracování: Tomáš Popelínský ©2005
Články ani jejich části nesmí být bez vědomí autorů šířeny. Webmaster: Tomáš Popelka (thomm (at) atlas (dot) cz) © 2005-2006
SHOUTBOARD...
Jméno: Text:
:D
:P
B)
;)
:)
:S
:I
Bo
3(
:o
8E
8o
;S
:x
3)
MM
:(
HD
:C
:?
:!
Opište kód
•Jan Zbyněk Fišer
•Gabriela Zdravím, chtěla bych se zeptat, jestli víte i o jiné organizaci, ktera zprostredkovava stipendia pro stredoskolaky krome OSF? Divala jsem se i na studyinbritain a tam jsem nasla pouze univerzity. Předem díky za informaci. (jaroška)
•jméno text
•Andrea ahoj chtěla bych se zeptat... když se budu hlásit na žurnalistiku ať už je to kamkoliv potřebuju mít už nějakou praxi?když na střední nic nenapíšu nemám na přijetí do žurnalistiky ždnou šanci??
•Airline Tickets All destinations [url=http://gaia.lbl.gov/bir/CheapAirlineTickets?action=AttachFile&do=get&target=1]cheap flights uk[/url] [url=http://gaia.lbl.gov/bir/CheapAirlineTickets?action=AttachFile&do=get&target=2]cheapest airfare tickets[/url] [url=http://gaia.lbl.gov/bir/CheapAirlineTickets?action=Attac
•Certos Thanks http://cheapairo.com.ar/flight-t20.htm cheap airplane ticket europe http://cheapairo.com.ar/flight-sk56.htm discount ticket http://cheapairo.com.ar/flight-s101.htm cheap air flights discounted flights airfares http://cheapairo.com.ar/flight-e253.htm tokyo air tickets from india [url=http://
<< 
>  >>